Pondělí: 8:00 - 17:00
Středa: 8:00 - 17:00
Pátek: 8:00 - 14:00
při souběhu voleb do zastupitelstva kraje a do Senátu
Při souběhu voleb do zastupitelstev krajů a do Senátu plní okrskové volební komise zřízené podle zákona o volbách do zastupitelstev krajů i úkoly okrskových volebních komisí pro volby do Senátu (§ 64 zákona č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů a o změně některých zákonů). Delegace členů okrskových volebních komisí tudíž probíhá rovněž podle zákona o volbách do zastupitelstev krajů (§ 17 odst. 2 a 3). Platí, že každá politická strana, politické hnutí a koalice, jejíž kandidátní listina byla zaregistrována pro volby do zastupitelstva kraje, může delegovat nejpozději 30 dnů přede dnem voleb jednoho člena a jednoho náhradníka do okrskové volební komise v každém volebním okrsku, ve kterém se do příslušného zastupitelstva kraje volí.
Současně však nelze opomenout usnesení Nejvyššího správního soudu č. j. Vol 23/2014 ze dne 20. listopadu 2014, podle něhož mají právo delegovat člena a náhradníka do okrskových volebních komisí též subjekty kandidující v daném okrsku pouze ve volbách do Senátu.
V nadcházejících volbách do zastupitelstev krajů a do Senátu, které se budou konat v září 2024, je patrný trend, kdy kandiduje i velké množství koalic. Může nastat situace, kdy koalice kandidující ve volbách do zastupitelstva kraje bude mít sice odlišný název od koalice navrhující kandidáta do Senátu, avšak obě koalice budou složeny z identických subjektů.
Příklad:
Koalice pro volby do zastupitelstva kraje se jmenuje Společně pro kraj a je složena z politických stran nebo hnutí A, B a C.
Koalice navrhující kandidáta do Senátu se jmenuje Společně do Senátu, avšak je složena ze stejných politických stran nebo hnutí A, B a C.
Ačkoli názvy obou koalic nejsou shodné, jejich složení je zcela identické. V takovém případě je právo na delegaci do okrskové volební komise vyčerpáno tím, že koalice nominovala svého člena do okrskové volební komise z jednoho titulu, tj. buď z titulu kandidatury ve volbách do zastupitelstva kraje, nebo z titulu kandidatury ve volbách do Senátu, a nemůže se domáhat nároku na delegaci z obou titulů.
Podle právního názoru Ministerstva vnitra v uvedeném případě nezáleží na odlišnosti názvu koalic, ale rozhodné je, že složení obou koalic je zcela totožné. Je tedy zřejmé, že účel, který je sledován právem kandidujícího subjektu mít svého zástupce v okrskové volební komisi, kde daný subjekt kandiduje (tedy zajištění „interního“ dohledu na férovost voleb), je naplněn již delegací z jednoho titulu.
To by samozřejmě neplatilo, pokud by se složení koalic překrývalo jen částečně např. jedna koalice by byla složena z politických stran nebo hnutí A, B a C a druhá z politických stran nebo hnutí A, B, C a D. V takovém případě by již šlo o odlišné subjekty a oba by měly právo delegace do okrskové volební komise.
Krajířova 27/I, 380 13 Dačice
tel. ústředna +420 384 401 211
IČ: 00246476 DIČ: CZ00246476
Č.ú.: 0603143369/0800
ID datové schránky: s5ebypd
Povodí Moravy: