Navigace

Obsah

Dopravní situace na Palackého náměstí

Typ: ostatní
Palackého náměstíRozhovor se starostou Karlem Macků k dopravní situaci v centru města (Dačický zpravodaj 09/2021) ...

O dopravní situaci na Palackého náměstí se diskutuje už více než deset let. Kdy diskuze skončí a začne se reálně něco řešit?

To je pravda, že diskuze o dopravní situaci na Palackého náměstí probíhá už více než deset let, a možná bych řekl, že probíhá i více než dvacet let. Všichni, kteří touto křižovatkou projíždíme, víme, že její stav je už dlouhou dobu neúnosný. Nejen, že se diskutuje, ale děláme i konkrétní kroky k jejímu řešení. V těchto dnech projednalo zastupitelstvo přípravu na vypsání referenda právě k otázce řešení křižovatky na Palackého náměstí. Věřím, že jeho výsledek ukončí léta trvající diskuzi a budeme moct pokračovat v reálných krocích k řešení křižovatky.

Jaké jsou varianty modernizace křižovatky?

V této chvíli jsou na stole v zásadě dvě řešení, která jsou realizovatelná. Jedná se o okružní křižovatku o průměru 26 metrů a průsečnou křižovatku osazenou semafory, které podle Policie ČR mají být v provozu 24 hodin denně a 7 dní v týdnu.

Proč tak zdůrazňujete semafory? Bez nich průsečná křižovatka být nemůže?

Podle Policie ČR nemůže. Na všech jednáních se zástupce dopravního inspektorátu jasně vyjádřil, že pro průsečnou křižovatku je světelná signalizace nezbytná. Toto stanovisko zaznělo i na posledním jednání 25. května letošního roku.

Vyřeší nové křižovatky problém kamionů, které středem města projíždějí?

Nevyřeší, bohužel. Pokud jde o množství kamionů, které touto křižovatkou projíždějí, tak to může snížit pouze obchvat Dačic. Ale pokud se jedná o to, že v kopci váznou kamiony, už když lehce zaprší, nebo je mlha, tak to by měl zlepšit asfaltový povrch silnice.

Nepůjde, v případě asfaltového koberce, o nepřípustný zásah do památkového charakteru náměstí?

O asfaltovém povrchu jsme s památkáři jednali a s ohledem na bezpečnost je pro ně přijatelný.

Kdo bude investorem stavby?

Stavba bude součástí celkové revitalizace Palackého náměstí a o náklady na tuto akci se budou dělit město Dačice s Jihočeským krajem (respektive Správou a údržbou silnic Jihočeského kraje). Kraj by měl investovat do komunikace v jeho vlastnictví (součástí je i křižovatka) a město bude investovat do parkovišť, chodníků, sítí
a dalších souvisejících objektů.

Kterou z křižovatek radnice preferuje?

Radnice neupřednostňuje ani jednu, stojíme o to, aby se zlepšila dopravní situace na Palackého náměstí a zmenšily se kolony, které se tu každý den tvoří. Naší základní prioritou je bezpečnost chodců a řidičů, stejně jako plynulost dopravy.

Nebylo by lepší, než realizovat jakési dílčí dopravní řešení, tlačit na výstavbu obchvatu města? Za několik desetiletí, a ani za Vašeho starostování, nedošlo k žádnému pokroku.

Pokud jde o obchvat, tak musím zásadně nesouhlasit s tím, že by se nic nedělo. Je pravda, že dlouhou dobu byla trasa plánována nad areálem firmy Centropen, s čímž ze začátku firma souhlasila, ale už před mnoha lety názor změnila. Tím se přemostění Centropenu stalo nereálným. Město už v roce 2016 nechalo zpracovat studii alternativní trasy podle myšlenky bývalého zastupitele P. Antonů. Tato trasa se Centropenu vyhýbá a je z našeho pohledu realizovatelná. Studii jsme předali Jihočeskému kraji, který ji v současné době zapracovává do zásad územního rozvoje kraje. Zvlášť po posledních krajských volbách kraj urychlil její projednávání, když ji vyčlenil do zvláštní změny. V červenci tohoto roku proběhlo veřejné projednání a práce pokračují. V současné chvíli je aktualizace připravena k projednání a k případnému vydání zastupitelstvu JčK na září tohoto roku. Vím, zvenčí to vypadá, že se nic neděje, ale věřte mi, že administrativní práce pokračují. Bohužel i tak se dá říct, že pokud všechno dobře půjde, tak se obchvatu podle mého odhadu nedočkáme dříve jak za patnáct let.


Vytvořeno: 10. 9. 2021
Poslední aktualizace: 10. 9. 2021 08:53
Autor: