Menu
Dačice
Město, které dalo
světu kostkový cukr.

Tisková zpráva - Dačice: o nové křižovatce se bude rozhodovat v referendu

křižovatka na Palackého nám.

Místní referendum se bude v Dačicích konat současně s volbami do Parlamentu ČR ve dnech 8. a 9. 10. 2021 ...

„Občané budou moci volit mezi dvěma doporučenými a schválenými variantami. Průsečnou křižovatkou se semafory v provozu 24 hodin denně, nebo tzv. okružní (kruháč). Hlasování proběhne současně s parlamentními volbami ve dnech 8. – 9. 10. a hlasovací lísky budou k dispozici ve volebních místnostech,“ řekl starosta města, Karel Macků. K vypsání referenda přistoupili zastupitelé Dačic po letech diskusí. Současný stav dopravy na Palackého náměstí už naprosto neodpovídá jak bezpečnostním, tak technickým normám pro provoz silničních komunikací a je nezbytné ho řešit v co nejkratším termínu.

Proč „NE“ obchvat města?

„Obchvat by byl zcela ideálním řešením. Už v roce 2016 nechalo město zpracovat studii alternativní trasy a dnes je možné říct, že jsme se díky konstruktivním jednáním se společností Centropen i Jihočeským krajem výstavbě hodně přiblížili,“ uvedl starosta Macků. „Přesto,“ jak Macků doplnil, „by mohla být stavba obchvatu zahájena nejdříve za nějakých 10 až patnáct let.“

Obnova celého náměstí

Stavba nové křižovatky bude součástí celkové revitalizace Palackého náměstí a o náklady na tuto akci se budou dělit Město Dačice s Jihočeským krajem (respektive Správou a údržbou silnic Jihočeského kraje). Kraj by měl zaplatit nové komunikace v jeho vlastnictví (součástí je i křižovatka) a město bude investovat do parkoviště, chodníků, sítí a dalších souvisejících objektů.

Varianta průsečné křižovatky

Průsečná křižovatka zohledňuje požadavek na zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu v tomto dopravně exponovaném uzlu. Především však s ohledem na zvýšení bezpečnosti chodců, bude křižovatka vybavena světelným signalizačním zařízením (SSZ). Oba signalizované přechody pro pěší zajistí podmínky pro bezpečný pohyb v obou hlavních pěších směrech. Jak do Masarykovy ulice, tak i v druhém směru podél východní fronty Palackého náměstí s komerčními objekty. SSZ bude vybaveno novým mikroprocesorovým řadičem.

Řízení dopravy

Křižovatka bude umožňovat dynamické dopravní řízení. Principem dynamického řízení je přizpůsobování se provozu tak, že i krátkodobé výkyvy intenzity provozu ovlivňují řízení. Dynamický způsob řízení provozu vyžaduje o něco vyšší technické náklady (než v případě řízení pevného) s ohledem na zpracování údajů, které charakterizují danou dopravní situaci, a je realizován pružnou úpravou signálních plánů v reálném čase.

Varianta okružní křižovatky

Druhou variantou řešení dopravní situace na Palackého náměstí je návrh okružní křižovatky o průměru 26 metrů se 4 vjezdy, které jsou tvořeny přilehajícími komunikacemi. V porovnání se standardními velikostmi se tak jedná spíše o „malou“ okružní křižovatku. I okružní křižovatky takovéto velikosti však podle statistických údajů dokážou pohodlně odbavit až 25.000 vozidel za den (jedná se o součet všech vjezdů). Za běžný standard je pak považována okružní křižovatka o průměru 30 metrů. Hlavní výhodu zamýšlené okružní křižovatky lze spatřovat bezesporu ve zvýšení bezpečnosti řidičů i chodců a docílení větší plynulosti provozu.

Věnec i ostrůvek

Okružní křižovatka se skládá z okružního pásu (věnce) z asfaltu a z ostrůvku z kamenné dlažby. Běžně bývá okružní pás rozdělen na dvě vizuálně oddělené části. Vnější část slouží pro běžný provoz, vnitřní část umožňuje průjezd vozidel nadměrných velikostí.

Vzhledem k uspořádání provozu na okružní křižovatce a rychlosti vozidel jedoucích po okružním pásu jsou následky nehod výrazně menší než na ostatních typech úrovňových křižovatek. Jedná se převážně o nehody pouze s hmotnou škodou, bez zranění účastníků nehody. Celkový počet nehod může být vyšší, ale vzhledem k závažnosti nehod jsou celkové ekonomické ztráty z dopravních nehod výrazně nižší.

Méně kolizních bodů

Na okružní křižovatce je výrazně nižší počet kolizních bodů (to je místo, na kterém dochází ke křížení, odpojování, nebo připojování vozidel). Například průsečná křižovatka může mít až 32 kolizních bodů, okružní křižovatka s jedním jízdním pruhem pouze 8. Navíc na okružní křižovatce nejsou žádné křížné kolizní body, které jsou nejnebezpečnější.

Vozidla vjíždějící do okružní křižovatky musí dát přednost vozidlům jedoucích po okružním pásu. Nehrozí tedy dopravní nehody kvůli přehlédnutí dopravního značení určujícího přednost na pozemních komunikacích.

Plynulejší doprava

O dopravě vedené přes okružní křižovatku se dá říct, že je plynulejší než při průjezdu křižovatkou řízenou semafory. Toto tvrzení je ovšem závislé na více faktorech, které je, při bližším porovnávání, třeba brát v úvahu.

Další informace:

Ing. Karel Macků, Telefon: 384 401 214, E-mail: starosta@dacice.cz

Přílohy

TZ - referendum v Dačicích

Referendum Tisková zpráva.pdf
Typ souboru: PDF dokument, Velikost: 130,06 kB
Datum vložení: 1. 10. 2021 7:38
Datum poslední aktualizace: 1. 10. 2021 7:53

Městský úřad

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
1
6
2
5
3
5
4
5
5
6
6
12
7
5
8
5
9
5
10
4
11
6
12
5
13
7
14
4
15
3
16
5
17
4
18
6
19
6
20
7
21
5
22
5
23
5
24
5
25
4
26
6
27
6
28
6
29
7
30
7
1
6
2
5
3
7
4
6
5
6

Kontakty

Krajířova 27/I, 380 13  Dačice
tel. ústředna +420 384 401 211

Telefonní seznam úřadu      

IČ: 00246476  DIČ: CZ00246476
Č.ú.: 0603143369/0800
ID datové schránky: s5ebypd

Dačice - stav vody v Moravské Dyji

Mobilní rozhlas

munipolis

Dačice - stav vody v Moravské Dyji

Povodí Moravy: 

Moravská Dyje - LG Dačice

Moravská Dyje - Dačice

Zdravé město Dačice

Zdravé město Dačice

Mikroregion Dačicko

Mikroregion Dačicko

Turistická oblast

Česká Kanada

Dačická televize

Dačická televize - DATEL

Partnerská města
 
Groß-Siegharts
Rakousko
Urtenen-Schönbühl
Švýcarsko
 

nahoru